Gelimiteerd brein

Krishna en Kâliya

De zaterdag Yin Teacher Training ging vooraf met een les van mijn docent Marcel die vaak zijn les begint met een mooi verhaal die aansluit bij het thema van dat weekend of de les die erop volgt. Deze week was het een verhaal uit de Bhagavad Purana (ook Srimad Bhagavatam) canto 10:16. Ik wil dit graag delen maar het kán afwijken van de verhalen die bekend zijn of verteld worden omdat ik het ook iets ingekort heb om het punt van het verhaal duidelijk te houden. Het verhaal gaat verder over de slang en Garuda die elkaar vijanden zijn en hoe Krishna hem helpt verborgen te blijven.

Er was iets met het water van de rivier Yamunâ. Wanneer Krishna’s vrienden en de koeien ervan dronken, vielen zij neer en bleven doodstil liggen maar Krishna niet. Zijn gedaante is onsterfelijk omdat hij Goddelijk is.

In de rivier was een verschrikkelijke slang komen wonen. Hij was zwart en werd Kâliya genoemd. Kâliya had honderden koppen, zoals de heilige slang Ananta. Maar uit Ananta’s koppen stroomde goddelijke nectar, en droop er uit Kâliya’s koppen duivels vergift. Iedereen die maar een druppel van dat gif tegen zich aan kreeg, viel dood neer. Een olifant, vogel, vis of mens het maakte geen verschil. Geen levend wezen haalde de overkant.

De komst van Kâliya in de rivier werd voor Krishna de kans om te laten zien wat hij kon. Soms wilde hij zich niet meer inhouden en even geen mens, maar de Almachtige zijn. Hij klom in een hoge boom langs de rivier en sprong met een groot gebaar in de rivier waarbij het water over de kanten sloeg. Al snel spoedde Kâliya zich op Krishna af, zijn honderden ogen wijd open. Hij hapte naar Krishna en begon het te omwikkelen en dus te wurgen. Krishna zat gevangen.

Op dat moment zagen Nanda en de anderen in het dorp slechte voortekenen. Krishna was de koeien gaan hoeden zonder zijn Balarâma (zijn beschermer). Iedereen bedacht zich dat Krishna nu dood was. Het hele dorp spoedde zich naar de rivier. Balarâma liep achter de dorpelingen aan. Hij wist als geen ander dat zijn broer, Krishna, niets kon overkomen en moest daarom een beetje in zichzelf lachen om de paniek.

Toen Krishna zag hoe iedereen uit liefde voor hem naar de rivier was gehaast kwam hij in actie. Hij worstelde zich uit de greep van Kâliya en sprong op een van zijn koppen. Dit maakte Kâliya woedend, zijn bloed doordrongen ogen staarden naar Krishna, zijn bekken wijd open gesperd, vlijmscherpe tanden en gespleten tongen die zich toonde aan de jongen die op zijn kop was gaan staan. Hij probeerde steeds tevergeefs naar Krishna te bijten maar elke keer als hij toesloeg sprong Krishna op een andere kop. Het over en weer springen was voor de Heer gewoon een spel. Hij word gezien als de slimste, de snelste, de behendigste van alle wezens in het hele heelal en erbuiten. Hij is ook de sterkste.

Uiteindelijk danste Krishna op de koppen. Hij blies op zijn fluit, bewoog sierlijk met zijn armen en stapten zijn voeten kunstig heen en weer. Een goddelijke dans die nog nooit iemand gezien had. Kâliya bezweek onder Krishna’s gedans, dat niet leek te stoppen. Steeds als hij een kop opwierp dat stapte Krishna erop en haalde het weer neer.

Kâliya woonde niet alleen in de rivier. Hij woonde er met zijn vrouwen en kinderen. Ze konden niet aanzien dat hun man zo gestraft werd en zwommen naar de Heer toe met samengevouwen handen. Zij erkenden dat Krishna niet zomaar een mens kon zijn maar Goddelijk want geen ander mens of dier kon hun man verslaan.

‘O Heer!’ smeekte de vrouwen. ‘Wij begrijpen de straf die u Kâliya geeft, omdat U op aarde bent gekomen om een eind te maken aan al het kwaad. Maar nederig vragen wij U Kâliya niet te doden. Is het niet nobel om de verzwakten te helpen?” Wetende dat in het vroegere India vrouwen gedood of verbannen werden als hun man was overleden.

Krishna keek vriendelijk naar de vrouwen, zij hadden zo mooi gesproken over hun man. Met een soepele beweging sprong Krishna terug op de oever. Het hele dorp was euforisch en wilde allemaal Krishna begroeten of eren.

‘Heer’, sprak Kâliya met zachte stem. ‘Van alle schepsels in het heelal zijn wij slangen het laagst. Door ons demonisch voorkomen zijn wij de weg naar verlichting kwijt. Ik heb niet ingezien dat ik iemand kwaad deed. Het enige vermaakt dat ik had in de rivier die voor mij te klein is geworden was het vangen van elke wezen dat zich in de rivier begaf. Hoe kunnen wij ooit tot U komen? Heer, U kunt mij zegenen of straffen, ik ben dankbaar voor allebei.’

Kâliya, de onwetendheid van de geest die jou gevangen hield in de rivier en niet kunnen zien dat er meer is dan dit, is een straf genoeg. Ga weg van hier’, antwoordde Krishna. ‘Ga naar de zee, en neem je vrouwen en kinderen mee. Daar is meer ruimte voor jou zul je gelukkiger kunnen zijn.” Als dank voor de barmhartigheid haalde de vrouwen duizenden edelstenen uit de rivier en legde deze voor Krishna’s lotusvoeten neer. Kâliya, zijn vrouwen en kinderen vertrokken naar de zee en de Yamunâ rivier was weer schoon en veilig voor iedereen om te baden en te drinken.

Wanneer we alleen maar kijken naar wat om ons heen is en alleen reageren op onze zintuigen van het gelimiteerde brein, ben je niet in staat te zien wat daar buiten is. Zoals de slang Kâliya niet beter wist dan dat wat om hem heen was en dat te accepteren als de ultieme waarheid, kon hij niet verder groeien. We kijken maar al te veel naar wat we niet hebben of dat wat anderen hebben. Maar we kunnen ons beter focussen op dat wat er is en te zien waar ons brein ons voor de gek houd. Nemen we dat wat onze zintuigen waarnemen voor waar aan? Of is er meer dan dat? Mijn ervaring is dat Yoga en meditatie je kunnen helpen naar de kern van jezelf te komen met de juiste aandacht en begeleiding. De geest leren verstillen en te observeren wat zich aandient en of dat aandacht kan gebruiken of dat er belangrijkere dingen zijn.


Om Shanti.

 

 


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s